Nakupování v UK
Tento článek poskytuje základní informace ohledně nákupů v UK.
V dnešním globalizovaném světě se oblast nákupů od té české nijak zásadně neliší. I zde fungují klasické potravinové či jinak specializované řetězce s obchody a supermarkety.
V UK, snad jen více než u nás, se podařilo zachovat původní tradiční obchody (či obchůdky). Ty naleznete prakticky v každém větším městě. Většinou se specializují na konkrétní oblast, proto zvládají konkurenci s velkými obchody. Navíc je to součást tradice a lidé rádi chodí nakupovat do malých obchodů.
Slevy
Ve Velké Británii funguje daleko více systém různých slev, slevových kuponů, akcí 2za1, atd. Nejlepším zdrojem pro získání slev v podstatě na cokoliv (od kreditních karet přes slevy na značkové oblečení v obchodech jako GAP nebo H&M po kávu ve Starbucks zdarma) je server MoneySavingExpert.com. Pokud v Velké Británii žijete, doporučujeme vám přihlásit se k odběru novinek MoneySavingExpert emailem. Posílají jednou týdně email plný tipů na slevy, často i věci úplně zdarma.
V britských obchodech se nejčastěji setkáte s těmito typy slev – věrnostní karta, studentské slevy, akce a platba v hotovosti.
Věrnostní karta je se zpravidla používá u velkých obchodní řetězců (Sainsburys, Tesco, ASDA). Určitě si ji zařiďte. Nic nestojí a za rok se vám na ní může lehce sejít i přes 100 liber! Pravidla jsou u každého řetězce různé, ale každý větší supermarket má malé infocentrum, kde dostanete všechny potřebné informace.
Studentské slevy – na některé druhy zboží mohou platit studentské slevy. Je třeba se prokázat kartou z UK školy, nebo studentskou kartou na MHD někdy i ISIC . Spíše než o potravinové řetězce se může jednat o papírnictví, knihkupectví a tak.
Akce – výprodeje, krátkodobé slevy pro konkrétní výrobky atd. Prakticky stejné jako v našich supermarketech. V každém supermarketu jsou tyto výrobky viditelně označeny. Supermarkety se tak někdy zbavují věcí, o které je menší zájem či kterým dobíhá spotřební lhůta. I když jsou akce ekonomicky také propočítány, vám mohou přinést užitek.
Daň
V UK se na zboží, které je předmětem prodeje, uvaluje daň z přidané hodnoty se sazbou 17,5% (2008). Tato daň se označuje zkratkou VAT – value added tax. V 99 procentech případů je VAT už v ceně.
Někdy se můžete setkat s tím, že cena za elektroniku může být v některých obchodech výrazně nižší – většinou je však doplněna cedulkou s nápisem exc VAT. Což jednoduše znamená, že jde o cenu bez zahrnutí VAT. Dejte na to pozor.
Britské obchody
Jako rozcestník pro nakupování můžete využít tyto specializované weby:
- http://www.upmystreet.com/ – zadáte adresu, kde bydlíte a vyjedou vám informace o ohledně obchodů, realit, institucí atd.
- http://www.yell.com – obdoba zlatých stránek – velmi podrobné
- http://www.streetsensation.co.uk/ – nakupování v Londýně
Jídlo a pití
Jídlo, společně s bydlením, představuje největší výdaje. A na jídle se dá poměrně dost ušetřit.
Tipy, jak ušetřit na jídle, pití:
- Nákup surovin (pro přípravu konkrétního jídla) vyjde levněji než hotová jídla (která stačí ohřát např. v mikrovlnce). Samozřejmě, hotovkou ušetříte čas
- Alkoholické nápoje vyjdou levněji v supermarketech či obchodech (drink shops) – v UK platí tzv. off-license, která se vydává na prodej alkoholu – tyto obchody alkohol mohou pouze prodávat, ale na rozdíl od barů či hospod ho nemohou podávat ke konzumaci přímo v prodejně
- Některé restaurace (stánky) jako např. indické, turecké, čínské, arabské atd. nabízí kvalitní a dobrá jídla zpravidla za nízké ceny
- Pokud cestujete, nezapomeňte na svačinu. Starý dobrý recept, který vám zaručeně ušetří peníze
- Ovoce a zelenina jsou levnější na městských trzích než v supermarketech
Obchodní řetězce
Informace hledejte na stránce Potravinové řetězce.
Oblečení
.
Některé levné řetězce s oblečením:
- Tesco – velké supermarkety mají i velká oddělení s oblečením, které je poměrně levné
- ASDA – britský Wallmart
- Sainsburys – konkurence Tesco a ASDA
- Primark – síť levných, ale poměrně kvalitních oblečení
- TK MAXX – populární síť obchodů s módním oblečením
Knihy
Knihkupectví mají v Británii dlouhou tradici. Najdete je prakticky v každém větším městě. Krom toho dobře fungují i malé antikvariáty či knihkupectví s použitými knihami. Těžko říct, zda za to historicky může deštivé počasí, že se knihy v UK těší takové oblibě.
V některých knihkupectvích mohou studenti uplatnit až 10% slevu. Zeptejte se na podrobnosti před nákupem.
Mezi známé řetězce patří Borders Bookshop, Ryman a WH Smith.
Patrně nejoblíbenějším online obchodem je Amazon, nicméně v posledních letech Amazon dohání online knihkupectví Book Depository, jehož předností je poštovné zdarma na jakoukoli objednávku (i za 2 libry), poštovné zdarma platí jak po Velké Británií, tak po zbytku Evropy resp. téměř celého světa.
Použité knihy můžete prodávat a nakupovat na Abebooks (jeden z nejpopulárnějších serverů tohoto druhu – poštovné za několik knih vychází asi devět liber do ČR).
Kadeřnictví
Pánský kadeřník je v UK nazýván barber. Kadeřnictví pak barber’s shop.
Užitečná slovíčka – pro návštěvu kadeřníka budete potřebovat tuto základní terminologii:
- Haircut – stříhání vlasů
- Back – zadní část hlavy
- Sides – strany
- Top – vršek hlavy
- Fringe – ofinka
- Parting – pěšinka ve vlasech
- Trim nebo tidy-up – výraz pro jemné zastřihnutí ofiny
Kadeřníkovi se běžně dává 10% úplata z celkové částky („spropitné“).
Hair salon je zpravidla dražší než barber’s shop. Někdy můžete narazit na kadeřnici/kadeřníka v zácviku – většinou vám to oznámí. Je to levnější, ale učeň nebývá tolik zkušený. V UK narazíte na rozličné kadeřnictví nejen s evropským stylem.
Nakupování online
Mezi hlavní portály pro online nakupování patří:
Etické nakupování
I v UK se rozmáhá trend fair trade. Proces výroby produktů, které se pod tímto označením prodávají, splňují určitý etický kodex. Jde především o produkty z rozvojových zemí a značka fair-trade dokládá, že tito lidé dostanou za práci dobře zaplaceno (aby mohli žít důstojný život) a že nebyly porušeny určité morální zásady.
Výrobky jsou však mnohem dražší než ostatní (i stejné kvality) a jsou často kritizovány, že cena neodpovídá skutečné tržní hodnotě.
Zajímavost: v UK se určitá vrstva spotřebitelů těmito otázkami zabývá mnohem častěji než u nás a podle toho přizpůsobují nákupy.